Státní závěrečná zkouška z českého jazyka a literatury (SZZ) se skládá z těchto částí:

- obhajoby diplomové práce,
- zkoušky z mluvnice českého jazyka,
- zkoušky z didaktiky českého jazyka a literární   výchovy,
- zkoušky z literatury.

Nedílnou součástí zkoušky z mluvnice je rozbor textu  (se zaměřením na jazykové prostředky se slohovou platností). Student rovněž musí prokázat znalost odborné literatury jak v mluvnické, tak v literární i didaktické části zkoušky k danému tématu.

 Vzhledem ke značné šíři jednotlivých zkušebních tematických okruhů (zvláště v literární části) je posluchačům při přípravě odpovědi doporučeno postupovat podle následujícího rámcového schématu:

- student přiblíží a charakterizuje danou epochu co do různosti myšlenkových proudů, hlavních filozofických a uměleckých tendencí, (např. výtvarné umění atd.), literárních skupin, směrů, časopisů;
- vyznačí souvislosti s literárním vývojem ve světové literatuře;
- jmenuje a charakterizuje určující osobnosti dané etapy v literatuře;
- uvede konkrétní literární díla vzniklá v určitém období, rozčlení je podle významu a literárních žánrů.

Každý zkušební tematický okruh bude doplněn o dílčí otázky z oblasti teorie literatury a literární vědy.
Examinátor může vést posluchače napříč jednotlivými epochami i jednotlivými literárními žánry. Zkouška je ukončena odkazem na četbu (podle přiloženého seznamu literatury).

Okruhy ke státním závěrečným zkouškám (platné od 1. 11. 2018):

I. Prezenční studium

• Učitelství pro 2. stupeň základních škol (čtyřleté magisterské): Okruhy
• Český jazyk se zaměřením na vzdělávání (bakalářské studium): Okruhy
• Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základních škol (navazující magisterské): Okruhy
• Učitelství pro 1. stupeň základních škol – Okruhy
• Učitelství pro mateřské školy – Okruhy

II.  Kombinované studium

• Český jazyk se zaměřením na vzdělávání (bakalářské, kombinovaná forma): Okruhy
• Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základních škol (navazující magisterské, kombinovaná forma): Okruhy
• Učitelství pro 1. stupeň základních škol (kombinovaná forma): Okruhy
• Učitelství pro mateřské školy (kombinovaná forma): Okruhy

III. Rozšiřující studium

• Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy: Okruhy
• Učitelství českého jazyka a literatury (rozšiřující, dvouleté): Okruhy
• Učitelství pro 1. stupeň základních škol (rozšiřující): Okruhy
• Učitelství pro mateřské školy (rozšiřující): Okruhy


Témata kvalifikačních prací 2020-2021
20. 10. 2020

Témata kvalifikačních prací jsou ke stažení zde.

Kamil Kopecký

Číst dál...

Mgr. Petr Šulc - nepřítomnost na KČJL a on-line podoba konzultací
19. 10. 2020

Vážení studenti, informujeme tímto o tom, že Mgr. Petr Šulc nebude v době trvání mimořádných opatření vlády ČR v souvislosti s epidemií nemoci Covid-19 osobně přítomný na KČJL. Konzultace budou...

Libuše Kalová

Číst dál...

Konference pro učitele českého jazyka
15. 10. 2020

Dobrý den, dovolujeme si vás oslovit s nabídkou akce pro češtináře na 2. stupni, na víceletých gymnáziích, na středních školách, ale také pro studenty češtiny na vysokých školách. Akci organizuje...

Libuše Kalová

Číst dál...

Konzultace s doc. Kopeckým - online
12. 10. 2020

Vážení studenti, jsem k dispozici s případným online konzultacím - prostřednictvím MS Teams, Zoom, Google Meet, Jitsi či BigBlueButton. Na konzultace se můžete objednat prostřednictvím email Tato...

Kamil Kopecký

Číst dál...

Čestné prohlášení - neexistence příznaků virového infekčního onemocnění
17. 09. 2020

Formulář Čestného prohlášení o neexistenci příznaků virového infekčního onemocnění můžete stahovat zde.

Kamil Kopecký

Číst dál...