Katedra českého jazyka a literatury se v oblasti vědy a výzkumu orientuje zejména na 2 oblasti:

 

1) Čtenářská gramotnost žáků ZŠ a SŠ / Reading Literacy of Pupils at Elementary and Secondary Schools 

 

- toto téma zahrnuje zejména tyto oblasti: rozvoj čtenářské gramotnosti a pregramotnosti žáků, čtenářská gramotnost v oblasti digitálních médií, rozvoj čtenářských strategií žáků, rozvoj čtenářské gramotnosti prostřednictvím textů současné české a světové literatury ad. 

 

2) Jazykové a komunikační kompetence žáků ZŠ a SŠ / Language and Communication Skills of Pupils at Elementary and Secondary Schools 

 

- toto téma zahrnuje zejména tyto oblasti: jazyk pubescentů a adolescentů v psané i mluvené podobě, specifika elektronické komunikace pubescentů a adolescentů (riziková komunikace, komunikace ve virtuálních světech, percepce mediálních komunikátů dětmi, rozdíly ve vnímání klasických a elektronických textů), stimulace kognitivních a metakognitivních procesů při rozvíjení komunikativní kompetence ad.  

 

Výzkumný záměr jazykové sekce Katedry českého jazyka a literatury PdF UP

Jazyková sekce Katedry českého jazyka a literatury Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci se orientuje na specifické rysy jazyka českých pubescentů a adolescentů a na rozvoj a dosahování komunikativních kompetencí a mediální gramotnosti dětí.

Základní oblasti výzkumu
1. Jazyk pubescentů a adolescentů v mluvené i psané podobě
2. Specifika komunikace pubescentů a adolescentů se zaměřením na elektronické formy komunikace (instant messengery, sociální sítě, virtuální prostředí, online hry, online závislostní chování)
3. Percepce a produkce mediálních komunikátů dětmi
4. Rizikové formy komunikace dětí a dospělých se zaměřením na internetovou komunikaci
5. Modely komunikace dětí a dospělých jako nástroje predikce bezpečné a rizikové komunikace
6. Rozdíly ve vnímání klasických a elektronických textů.
7. Vývojové tendence ve slovní zásobě vybraných sociálních (nebo zájmových, profesních atd.) skupin.
8. Vývojové tendence ve slovní zásobě vybraného dialektu.

Metodologie
1. Kvantitativní analýza jazykových komunikátů (analýza frekvence/četnosti apod.)
2. Kvalitativní analýza jazykových komunikátů (s využitím Atlas.ti)
3. Analýza případových studií (např. rizikové formy komunikace dítěte a dospělého)


Semináře moderních technologií a e-learningu - drobná změna
15. 04. 2019

Semináře 17.4. zaměřené na moderní technologie (moderní trendy, e-learning) z důvodu služební cesty za doc. Kopeckého převezme dr. Kasáčková, semináře proběhnou tak, jak je naplánováno.

Kamil Kopecký

Číst dál...

Bloková výuka - přednáška E-Bezpečí
09. 04. 2019

Připomínám blokovou výuku: 10. 4. od 9:00 ve velké aule PdF UP (nové aule). 

Kamil Kopecký

Číst dál...

Nepřítomnost doc. Valy
05. 04. 2019

V týdnu od 8. 4. 2019 bude doc. Vala nepřítomen z důvodu pracovní cesty. Konzultační hodiny se nekonají. Náhradní výuka je zajištěna.

Jaroslav Vala

Číst dál...

Termín blokové výuky - Moderní trendy v elektronické komunikaci a E-learning pro učitele
27. 03. 2019

Bloková výuka proběhne v několika termínech, vzhledem k omezené kapacitě laboře je nutné se na daný termín zaregistrovat. Termíny: 17. dubna 2019 od 9:00 na N32 17. dubna 2019 od 12:00 na N32 24....

Kamil Kopecký

Číst dál...

Nabídka stáže - České centrum Kyjev
18. 03. 2019

Vážení kolegové, obracím se na Vás s nabídkou stáže Českého centra Kyjev. Jedná se o pozici lektora českého jazyka pro cizince od 1. 4. 2019 do 24. 6. 2019 (odjezd ideálně během víkendu 30.3. 2019),...

Kamil Kopecký

Číst dál...