Katedra českého jazyka a literatury se v oblasti vědy a výzkumu orientuje zejména na 2 oblasti:

 

1) Čtenářská gramotnost žáků ZŠ a SŠ / Reading Literacy of Pupils at Elementary and Secondary Schools 

 

- toto téma zahrnuje zejména tyto oblasti: rozvoj čtenářské gramotnosti a pregramotnosti žáků, čtenářská gramotnost v oblasti digitálních médií, rozvoj čtenářských strategií žáků, rozvoj čtenářské gramotnosti prostřednictvím textů současné české a světové literatury ad. 

 

2) Jazykové a komunikační kompetence žáků ZŠ a SŠ / Language and Communication Skills of Pupils at Elementary and Secondary Schools 

 

- toto téma zahrnuje zejména tyto oblasti: jazyk pubescentů a adolescentů v psané i mluvené podobě, specifika elektronické komunikace pubescentů a adolescentů (riziková komunikace, komunikace ve virtuálních světech, percepce mediálních komunikátů dětmi, rozdíly ve vnímání klasických a elektronických textů), stimulace kognitivních a metakognitivních procesů při rozvíjení komunikativní kompetence ad.  

 

Výzkumný záměr jazykové sekce Katedry českého jazyka a literatury PdF UP

Jazyková sekce Katedry českého jazyka a literatury Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci se orientuje na specifické rysy jazyka českých pubescentů a adolescentů a na rozvoj a dosahování komunikativních kompetencí a mediální gramotnosti dětí.

Základní oblasti výzkumu
1. Jazyk pubescentů a adolescentů v mluvené i psané podobě
2. Specifika komunikace pubescentů a adolescentů se zaměřením na elektronické formy komunikace (instant messengery, sociální sítě, virtuální prostředí, online hry, online závislostní chování)
3. Percepce a produkce mediálních komunikátů dětmi
4. Rizikové formy komunikace dětí a dospělých se zaměřením na internetovou komunikaci
5. Modely komunikace dětí a dospělých jako nástroje predikce bezpečné a rizikové komunikace
6. Rozdíly ve vnímání klasických a elektronických textů.
7. Vývojové tendence ve slovní zásobě vybraných sociálních (nebo zájmových, profesních atd.) skupin.
8. Vývojové tendence ve slovní zásobě vybraného dialektu.

Metodologie
1. Kvantitativní analýza jazykových komunikátů (analýza frekvence/četnosti apod.)
2. Kvalitativní analýza jazykových komunikátů (s využitím Atlas.ti)
3. Analýza případových studií (např. rizikové formy komunikace dítěte a dospělého)


Dočasný zástup sekretářky katedry
14. 05. 2020

Vážení studenti, sekretářka naší katedry paní Kálová je od 13. května 2020 na dočasné pracovní neschopnosti (14 dní). Zastupující sekretářkou v této době bude Mgr. Martina Bartoníčková (Tato...

Kamil Kopecký

Číst dál...

Implementace tematiky šoa do výuky literární výchovy - dotazník
05. 05. 2020

Vážené studentky, vážení studenti, chtěl bych Vás tímto poprosit o vyplnění dotazníku, který se zabývá Vašimi zkušenostmi s implementací tematiky šoa do výuky literární výchovy na druhém stupni...

Libuše Kalová

Číst dál...

DSP Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání
01. 05. 2020

Informace k doktorskému studijnímu programu Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání naleznete zde.

Kamil Kopecký

Číst dál...

Videotutoriál ZOOM
27. 04. 2020

Řada pedagogů a studentů k videokonferencím kromě zavedeného MS Teams používa třeba ZOOM. Pro ty, kteří se se ZOOMem chtějí rychle seznámit, doporučujeme náš videotutoriál.

Kamil Kopecký

Číst dál...

Studenti UP mohou po domluvě s pedagogem na konzultace, zkoušky a praxe. Klasická výuka se nadále nekoná
24. 04. 2020

V návaznosti na uvolňování opatření ze strany Vlády ČR ze dne 23. dubna mohou od pondělí 27. 4. studenti všech ročníků docházet na univerzitu po nutné předchozí domluvě s pedagogem a na základě jeho...

Kamil Kopecký

Číst dál...