Katedra českého jazyka a literatury se v oblasti vědy a výzkumu orientuje zejména na 2 oblasti:

 

1) Čtenářská gramotnost žáků ZŠ a SŠ / Reading Literacy of Pupils at Elementary and Secondary Schools 

 

- toto téma zahrnuje zejména tyto oblasti: rozvoj čtenářské gramotnosti a pregramotnosti žáků, čtenářská gramotnost v oblasti digitálních médií, rozvoj čtenářských strategií žáků, rozvoj čtenářské gramotnosti prostřednictvím textů současné české a světové literatury ad. 

 

2) Jazykové a komunikační kompetence žáků ZŠ a SŠ / Language and Communication Skills of Pupils at Elementary and Secondary Schools 

 

- toto téma zahrnuje zejména tyto oblasti: jazyk pubescentů a adolescentů v psané i mluvené podobě, specifika elektronické komunikace pubescentů a adolescentů (riziková komunikace, komunikace ve virtuálních světech, percepce mediálních komunikátů dětmi, rozdíly ve vnímání klasických a elektronických textů), stimulace kognitivních a metakognitivních procesů při rozvíjení komunikativní kompetence ad.  

 

Výzkumný záměr jazykové sekce Katedry českého jazyka a literatury PdF UP

Jazyková sekce Katedry českého jazyka a literatury Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci se orientuje na specifické rysy jazyka českých pubescentů a adolescentů a na rozvoj a dosahování komunikativních kompetencí a mediální gramotnosti dětí.

Základní oblasti výzkumu
1. Jazyk pubescentů a adolescentů v mluvené i psané podobě
2. Specifika komunikace pubescentů a adolescentů se zaměřením na elektronické formy komunikace (instant messengery, sociální sítě, virtuální prostředí, online hry, online závislostní chování)
3. Percepce a produkce mediálních komunikátů dětmi
4. Rizikové formy komunikace dětí a dospělých se zaměřením na internetovou komunikaci
5. Modely komunikace dětí a dospělých jako nástroje predikce bezpečné a rizikové komunikace
6. Rozdíly ve vnímání klasických a elektronických textů.
7. Vývojové tendence ve slovní zásobě vybraných sociálních (nebo zájmových, profesních atd.) skupin.
8. Vývojové tendence ve slovní zásobě vybraného dialektu.

Metodologie
1. Kvantitativní analýza jazykových komunikátů (analýza frekvence/četnosti apod.)
2. Kvalitativní analýza jazykových komunikátů (s využitím Atlas.ti)
3. Analýza případových studií (např. rizikové formy komunikace dítěte a dospělého)


Témata kvalifikačních prací 2020-2021
20. 10. 2020

Témata kvalifikačních prací jsou ke stažení zde.

Kamil Kopecký

Číst dál...

Mgr. Petr Šulc - nepřítomnost na KČJL a on-line podoba konzultací
19. 10. 2020

Vážení studenti, informujeme tímto o tom, že Mgr. Petr Šulc nebude v době trvání mimořádných opatření vlády ČR v souvislosti s epidemií nemoci Covid-19 osobně přítomný na KČJL. Konzultace budou...

Libuše Kalová

Číst dál...

Konference pro učitele českého jazyka
15. 10. 2020

Dobrý den, dovolujeme si vás oslovit s nabídkou akce pro češtináře na 2. stupni, na víceletých gymnáziích, na středních školách, ale také pro studenty češtiny na vysokých školách. Akci organizuje...

Libuše Kalová

Číst dál...

Konzultace s doc. Kopeckým - online
12. 10. 2020

Vážení studenti, jsem k dispozici s případným online konzultacím - prostřednictvím MS Teams, Zoom, Google Meet, Jitsi či BigBlueButton. Na konzultace se můžete objednat prostřednictvím email Tato...

Kamil Kopecký

Číst dál...

Čestné prohlášení - neexistence příznaků virového infekčního onemocnění
17. 09. 2020

Formulář Čestného prohlášení o neexistenci příznaků virového infekčního onemocnění můžete stahovat zde.

Kamil Kopecký

Číst dál...