Katedra českého jazyka a literatury se v oblasti vědy a výzkumu orientuje zejména na 2 oblasti:

 

1) Čtenářská gramotnost žáků ZŠ a SŠ / Reading Literacy of Pupils at Elementary and Secondary Schools 

 

- toto téma zahrnuje zejména tyto oblasti: rozvoj čtenářské gramotnosti a pregramotnosti žáků, čtenářská gramotnost v oblasti digitálních médií, rozvoj čtenářských strategií žáků, rozvoj čtenářské gramotnosti prostřednictvím textů současné české a světové literatury ad. 

 

2) Jazykové a komunikační kompetence žáků ZŠ a SŠ / Language and Communication Skills of Pupils at Elementary and Secondary Schools 

 

- toto téma zahrnuje zejména tyto oblasti: jazyk pubescentů a adolescentů v psané i mluvené podobě, specifika elektronické komunikace pubescentů a adolescentů (riziková komunikace, komunikace ve virtuálních světech, percepce mediálních komunikátů dětmi, rozdíly ve vnímání klasických a elektronických textů), stimulace kognitivních a metakognitivních procesů při rozvíjení komunikativní kompetence ad.  

 

Výzkumný záměr jazykové sekce Katedry českého jazyka a literatury PdF UP

Jazyková sekce Katedry českého jazyka a literatury Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci se orientuje na specifické rysy jazyka českých pubescentů a adolescentů a na rozvoj a dosahování komunikativních kompetencí a mediální gramotnosti dětí.

Základní oblasti výzkumu
1. Jazyk pubescentů a adolescentů v mluvené i psané podobě
2. Specifika komunikace pubescentů a adolescentů se zaměřením na elektronické formy komunikace (instant messengery, sociální sítě, virtuální prostředí, online hry, online závislostní chování)
3. Percepce a produkce mediálních komunikátů dětmi
4. Rizikové formy komunikace dětí a dospělých se zaměřením na internetovou komunikaci
5. Modely komunikace dětí a dospělých jako nástroje predikce bezpečné a rizikové komunikace
6. Rozdíly ve vnímání klasických a elektronických textů.
7. Vývojové tendence ve slovní zásobě vybraných sociálních (nebo zájmových, profesních atd.) skupin.
8. Vývojové tendence ve slovní zásobě vybraného dialektu.

Metodologie
1. Kvantitativní analýza jazykových komunikátů (analýza frekvence/četnosti apod.)
2. Kvalitativní analýza jazykových komunikátů (s využitím Atlas.ti)
3. Analýza případových studií (např. rizikové formy komunikace dítěte a dospělého)


INFORMACE PRO STUDENTY
19. 09. 2017

Studenti, kteří nemohli absolvovat úvodní informační schůzku k předmětům KČJ/BPEXQ a KČJ/EL20B, se dostaví za dr. Sladovou v jednom z níže uvedených termínů na osobní konzultaci. Účast nutná...

Petra Jurníková

Číst dál...

ZÁPIS PŘEDMĚTŮ
18. 09. 2017

Vážení studenti, vzhledem k tomu, že termín pro elektronický zápis na ZS připadá na neděli 24. září, prosím o zápis nejpozději do pátku 22. září do 13hod.,ať je možné zajistit případné navýšení kapacit...

Petra Jurníková

Číst dál...

KČJ/BUSIQ
18. 09. 2017

Vyučovanie predmetu KČJ/BUSJQ Úvod do studia jazyka s prof. P. Odalošom bude vo štvrtok 21. 9. 2017 od 12,15 hod. do 13,00 hod. na P 23.

Petra Jurníková

Číst dál...

Výuka M. Kříže - středa 20. 9.
18. 09. 2017

Výuka dr. Kříže se ve středu 20. 9. z důvodu pracovní cesty nekoná. S přednáškami z rétoriky (předmět NREKQ) začneme v následujícím týdnu. První seminář věnovaný slohu (předmět UC2Q) proběhne ve středu...

Michal Kříž

Číst dál...

Výuka předmětu Základy slavistiky, historické mluvnice a dialektologie 1
16. 09. 2017

Výuka předmětu Základy slavistiky, historické mluvnice a dialektologie 1 (NSH1Q) se v týdnu od 18. 9. z důvodu zahraniční pracovní cesty vyučující nekoná. Výuka bude zahájena v týdnu od 25. 9. 2017...

Hana Marešová

Číst dál...