Katedra českého jazyka a literatury se v oblasti vědy a výzkumu orientuje zejména na 2 oblasti:

 

1) Čtenářská gramotnost žáků ZŠ a SŠ / Reading Literacy of Pupils at Elementary and Secondary Schools 

 

- toto téma zahrnuje zejména tyto oblasti: rozvoj čtenářské gramotnosti a pregramotnosti žáků, čtenářská gramotnost v oblasti digitálních médií, rozvoj čtenářských strategií žáků, rozvoj čtenářské gramotnosti prostřednictvím textů současné české a světové literatury ad. 

 

2) Jazykové a komunikační kompetence žáků ZŠ a SŠ / Language and Communication Skills of Pupils at Elementary and Secondary Schools 

 

- toto téma zahrnuje zejména tyto oblasti: jazyk pubescentů a adolescentů v psané i mluvené podobě, specifika elektronické komunikace pubescentů a adolescentů (riziková komunikace, komunikace ve virtuálních světech, percepce mediálních komunikátů dětmi, rozdíly ve vnímání klasických a elektronických textů), stimulace kognitivních a metakognitivních procesů při rozvíjení komunikativní kompetence ad.  

 

Výzkumný záměr jazykové sekce Katedry českého jazyka a literatury PdF UP

Jazyková sekce Katedry českého jazyka a literatury Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci se orientuje na specifické rysy jazyka českých pubescentů a adolescentů a na rozvoj a dosahování komunikativních kompetencí a mediální gramotnosti dětí.

Základní oblasti výzkumu
1. Jazyk pubescentů a adolescentů v mluvené i psané podobě
2. Specifika komunikace pubescentů a adolescentů se zaměřením na elektronické formy komunikace (instant messengery, sociální sítě, virtuální prostředí, online hry, online závislostní chování)
3. Percepce a produkce mediálních komunikátů dětmi
4. Rizikové formy komunikace dětí a dospělých se zaměřením na internetovou komunikaci
5. Modely komunikace dětí a dospělých jako nástroje predikce bezpečné a rizikové komunikace
6. Rozdíly ve vnímání klasických a elektronických textů.
7. Vývojové tendence ve slovní zásobě vybraných sociálních (nebo zájmových, profesních atd.) skupin.
8. Vývojové tendence ve slovní zásobě vybraného dialektu.

Metodologie
1. Kvantitativní analýza jazykových komunikátů (analýza frekvence/četnosti apod.)
2. Kvalitativní analýza jazykových komunikátů (s využitím Atlas.ti)
3. Analýza případových studií (např. rizikové formy komunikace dítěte a dospělého)


Zobrazení výsledků obhajoby BP/DP na portále
22. 05. 2017

Po vykonání obhajoby bakalářské či diplomové práce je veřejně vyhlášen studentovi výsledek obhajoby, následně zapsán do protokolu o Státní závěrečné zkoušce a zadán do informačního systému STAG....

Petra Jurníková

Číst dál...

SZZ 17. května
16. 05. 2017

Státní závěrečné zkoušky budou dne 17. května 2017 z důvodu konání shromáždění akademické obce zahájeny až ve 12 hodin.

Kamil Kopecký

Číst dál...

Informace k předmětu Morfologie
05. 05. 2017

1) Kolokvium pro 1. roč. kombinovaného studia z morfologie (KBM1Q) proběhne formou testu dne 12. 05. 2017, v 9:00 hod. v učebně N23. Náhradní termín je vypsán na 26. 5. 2017 (9:00, N23). Mgr. Eliška...

Petra Jurníková

Číst dál...

Výuka dr. Kopeckého 27. 4. 2017
26. 04. 2017

Výuka dr. Kopeckého ve čtvrtek 27. dubna ze zdravotních důvodů odpadá.

Kamil Kopecký

Číst dál...

Festival Karolíny Světlé
26. 04. 2017

Občanské sdružení Stopy v krajině zve na blížící se literárně-divadelně-hudebně-tanečně-filmovou akci FESTIVAL KAROLINY SVĚTLÉ. 3. ročník Festivalu se koná ve Světlé pod Ještědem v sobotu 27....

Petra Jurníková

Číst dál...