Katedra českého jazyka a literatury se v oblasti vědy a výzkumu orientuje zejména na 2 oblasti:

 

1) Čtenářská gramotnost žáků ZŠ a SŠ / Reading Literacy of Pupils at Elementary and Secondary Schools 

 

- toto téma zahrnuje zejména tyto oblasti: rozvoj čtenářské gramotnosti a pregramotnosti žáků, čtenářská gramotnost v oblasti digitálních médií, rozvoj čtenářských strategií žáků, rozvoj čtenářské gramotnosti prostřednictvím textů současné české a světové literatury ad. 

 

2) Jazykové a komunikační kompetence žáků ZŠ a SŠ / Language and Communication Skills of Pupils at Elementary and Secondary Schools 

 

- toto téma zahrnuje zejména tyto oblasti: jazyk pubescentů a adolescentů v psané i mluvené podobě, specifika elektronické komunikace pubescentů a adolescentů (riziková komunikace, komunikace ve virtuálních světech, percepce mediálních komunikátů dětmi, rozdíly ve vnímání klasických a elektronických textů), stimulace kognitivních a metakognitivních procesů při rozvíjení komunikativní kompetence ad.  

 

Výzkumný záměr jazykové sekce Katedry českého jazyka a literatury PdF UP

Jazyková sekce Katedry českého jazyka a literatury Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci se orientuje na specifické rysy jazyka českých pubescentů a adolescentů a na rozvoj a dosahování komunikativních kompetencí a mediální gramotnosti dětí.

Základní oblasti výzkumu
1. Jazyk pubescentů a adolescentů v mluvené i psané podobě
2. Specifika komunikace pubescentů a adolescentů se zaměřením na elektronické formy komunikace (instant messengery, sociální sítě, virtuální prostředí, online hry, online závislostní chování)
3. Percepce a produkce mediálních komunikátů dětmi
4. Rizikové formy komunikace dětí a dospělých se zaměřením na internetovou komunikaci
5. Modely komunikace dětí a dospělých jako nástroje predikce bezpečné a rizikové komunikace
6. Rozdíly ve vnímání klasických a elektronických textů.
7. Vývojové tendence ve slovní zásobě vybraných sociálních (nebo zájmových, profesních atd.) skupin.
8. Vývojové tendence ve slovní zásobě vybraného dialektu.

Metodologie
1. Kvantitativní analýza jazykových komunikátů (analýza frekvence/četnosti apod.)
2. Kvalitativní analýza jazykových komunikátů (s využitím Atlas.ti)
3. Analýza případových studií (např. rizikové formy komunikace dítěte a dospělého)


Zápočet z předmětu BIMČQ a KBIMQ (doc. Marešová)
26. 03. 2020

Vážení studenti, prosím přečtěte si instrukce ke způsobu ukončení předmětu Internet a multimédia ve výuce českého jazyka (BIMČQ - prezenční studium, KBIMQ - kombinované studium): ...

Hana Marešová

Číst dál...

Zkouška z předmětu NSH2Q (doc. Marešová)
26. 03. 2020

Vážení studenti, přečtěte si prosím instrukce ke způsobu vykonání závěrečné zkoušky z předmětu NSH2Q (prezenční studium). Podrobnosti najdete zde: http://odborict.upol.cz/NSH2Q_online_vyuka_2.pdf Přeji mnoho sil do přípravy a...

Hana Marešová

Číst dál...

Přípravný kurz k přijímacímu řízení ČJL zrušen
23. 03. 2020

Dobrý den, vzhledem k nouzovému stavu v naší zemi a opatřením, které jsou s ním spojeny, tímto s politováním rušíme Přípravný kurz k přijímacímu řízení ČJL.

Libuše Kalová

Číst dál...

E-learningové studium (aktualizace)
16. 03. 2020

Nabídku předmětů neustále rozšiřujeme, doplňujeme také nové testy na procvičování, nově můžete trénovat např. pravopis, fonetiku či syntax. K velké části předmětů máte materiály v systému LMS Unifor...

Kamil Kopecký

Číst dál...

E-learningová podpora - Kříž
12. 03. 2020

Pro své studenty nabízím možnost online konzultací v systému Google Classroom (https://classroom.google.com/). Do systému se přihlásíte pomocí tlačítka + (zapsat se do kurzu) zadáním kódu...

Michal Kříž

Číst dál...